3 مرحله ی کلیدی برای نصب صحیح تیغه داکتر بلید
0
(0)

 

3 مرحله ی کلیدی برای نصب صحیح تیغه داکتر بلید

نصب نادرست تیغه داکتر بلید می‌تواند برای اپراتور ماشین چاپ مشکل‌هایی ایجاد کند. همچنین برای جلوگیری از هدر رفت جوهر و حصول چاپ بدون اشکال نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد.

تیغه داکتر بلید در بسیاری از محفظه های چاپ (containments)، باعث کاهش پاشش جوهر UV و تعدد تعویض تیغه شده و جایگزینی ایمن برای تیغه‌های فولادی می باشد. با این حال، این تیغه در هنگام نصب نیاز به دقت زیادی دارد تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
نیاز به تاکید نیست که سطحی که تیغه روی آن قرار خواهد گرفت، باید تمیز باشد تا تیغه بتواند به‌طور محکم در بین کلمپ تیغه قرار گیرد. همچنین، تنظیم مهره‌های پرچ کلمپ تیغه با شروع از وسط و به سمت خارج ، راه خوبی برای نصب صحیح تیغه می باشد.

اما به عنوان مهمترین عوامل در هنگام نصب تیغه داکتر بلید ، می‌توانیم از سه عامل دقت ،نصب در جهت صحیح و تنظیم فشار نام ببریم. این به این معنا نیست که موارد دیگر مانند زاویه و تراز بی‌اهمیت باشند. ولی اگر این متغیرهای خاص به درستی اجرا نشوند، تقریباً تیغه با مشکل مواجه خواهد شد.

1-محافظت از لبه ی تیغه:
یک اپراتور ماشین چاپ باید در طی جابجایی، انبارش و نصب هر تیغه داکتر بلید (و همچنین برای ایمنی خود هنگام استفاده از تیغه‌های فولادی) مراقب لبه ی تیغه باشد. اما توجه خاصی باید به عمل آید تا لبه MicroTip® با هرچیزی که ممکن است آن را آسیب بزند، تماس نیابد.
میکروتیپ روی لبه تیغه برای رسیدن به یک ناحیه دقیق از تماس با سطح رول آنیلوکس نقش مهمی دارد. در نهایت، همین میکروتیپ موجب تطابق عملکرد تیغه با یک تیغه فولادی است. جنس آن همچنین بسیار مقاوم است و قادر به مقابله با سایش حتی در مقابل مواد شیمی‌ سخت‌تر از آنچه مثلاً در جوهرهای سفید تیتانیوم بالا و فرمول‌های پوشش ویژه می‌باشد.
اما هنگامی که لبه آسیب ببیند، تیغه ممکن است عیوبی همچون خطوط مداوم، زدگی و خط و یا خطوط اضافی روی محصول چاپی ایجاد کند. برای حفاظت از تیغه، همیشه قبل از قفل کردن آن در محل خود، با انگشت خود به طول لبه جلویی آن، خرابی‌های احتمالی را بررسی کنید. (به خاطر داشته باشید که تیغه داکتر بلید هیچگونه خطربریدگی ندارد!)

2-جهت‌گیری صحیح تیغه
برای بهره‌برداری کامل از قابلیت‌های عملکرد تیغه داکتر بلید ،باید تیغه را با جهت‌گیری صحیح نصب کرد. در هنگام تولید تیغه‌های داکتر بلید، متنی جهت راهنمایی برای نصب صحیح تیغه روی لبه ی آن پرینت می شود. حائز اهمیت است که لبه میکروتیپ باید دور از رول باشد و متن با جهت به سمت شما و جهت‌نشانگرها به سمت رول انیلوکس باشد. این مسئله بسیار ساده است – اگر نمی‌توانید متن را بخوانید، تیغه به طرز نادرستی نصب شده است.

اگر تیغه‌ای برعکس نصب گردد (لبه میکروتیپ به سمت رول) ، تیغه قادر به تماس یکنواخت با رول انیلوکس نخواهد بود و باعث خطوط ناهمواری در تکه چاپ شده خواهد شد. اگر تیغه Bevel باشد، باید هنگام نصب رو به داخل محفظه(chamber) تیغه باشد یعنی بریدگی به سمت داخل محفظه قرار گیرد یا از رول دور باشد.
اگر از اتاق تیغه داکتر استفاده می‌کنید، تیغه محتویات (containment blade) باید اولین تماس با رول انیلوکس را داشته باشد و تیغه اندازه‌گیر در مرحله دوم قرار گیرد.


3-کمترین میزان فشار
فرض کنید اتاق تیغه داکتر به درستی تراز شده باشد، برای انجام پاک‌کاری تمیز از رول با یک تیغه داکتر پلاستیکی نسبت به یک تیغه فولادی، نیاز به فشار تیغه کمتری است. برای به‌دست آوردن بهترین نتایج، هنگام نصب تیغه داکتر بلید ، مقدار حداقلی از فشار تیغه مورد نیاز برای تماس با سطح انیلوکس را پیدا کنید. در مقابل تیغه‌های فولادی، تیغه داکتر بلید پلاستیکی هنگام راه‌اندازی تعداد کمتری خط ناهمواری روی انیلوکس ایجاد می کند یا هیچ خطی ایجاد نمی کند. کاهش فشار تیغه در برابر رول انیلوکس نه تنها کیفیت چاپ را تضمین می‌کند بلکه عمر تیغه را نیز افزایش می‌دهد.
یک روش خوب برای اندازه‌گیری میزان صحیح فشار تیغه داکتر، نگاه کردن به رول پس از جوهرزدایی است. قبل از اینکه پرچ کلمپ تیغه را بفشارید، رول انیلوکس براق ظاهر خواهد شد – این نشان‌دهنده این است که خیلی از جوهر روی سطح باقی مانده است. فشار تیغه باید به تدریج افزایش یابد تا یک پوشش مات بر روی سطح رول ظاهر شود.

ماتی یکنواخت نشانگر این است که میزان صحیح از فشار به‌دست آمده است و تیغه داکتر به‌طور موثر اضافه‌ ها را از روی رول را جمع می‌کند. اگر فشار به بیش از این نقطه افزایش یابد، لبه تیغه داکتر خم می‌شود و مساحت تماس با رول افزایش می‌یابد. سطح انیلوکس دوباره براق می‌شود یا خطوط روشنی نشان می‌دهد، چرا که از جوهر بیش از حد پوشیده شده است. در این هنگام، کاهش دادن فشار تیغه به جای افزایش آن، مشکل را برطرف خواهد کرد.
زمانی که یک تیغه داکتر بلید TruPoint به درستی نصب می‌شود، توان اندازه‌گیری جوهر آن در اجرای چاپ با کیفیت یکنواخت در طول عمر تیغه شگفت‌انگیز است. حتما از سه عنصر کلیدی موفقیت یعنی نصب با دقت تیغه، جهت‌دهی صحیح تیغه و مقدار مناسب فشار تیغه – مطمئن شوید.

مرجع: https://www.flexoconcepts.com/blog/installing-trupoint-orange-three-key-elements-for-success
https://www.flexography.org/industry-news/doctoring-ink-single-blade-chambered-systems/2/

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ورود | ثبت‌نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟